KULIT KERING SEPANJANG BERPUASA

Hai Assalamualaikum semua
Nak cerita nie, tahulah sepanjang bulan ramadan nie, Dayang dapati kulit muka dan badan jadi kering sikit
Ada kemungkinan kerana kurang minum air dan juga kerana faktor cuaca yang panas pada waktu siang
Dayang punya kulit bukanlah jenis yang bermasalah. Cuma kekadang tue, kalo dah kurang minum air, confirm kulit kat lengan kering jer. Memandangkan sekolah tempat Dayang mengajar dekat dengan pantai, lagi lagilah terasa bahang laut tue. Rasa melengas bila dah balik rumah
SOLUSI AGAR TIDAK TERUS MENERUS DEHIDRASI KULIT
1. Oleh kerana kulit kering, sebelum ke kelas, Dayang apply losyen yang bersifat botani atau sumber semulajadi agar tidak dehidrasi teruk
2. Minum air lebih semasa berbuka dan sahur. Selalunya Dayang akan minum dalam 3gelas air putih dan elakkan minum air sejuk
3. Makan Vitamin C yang boleh membantu kulit Dayang agar Dapat terhindar dari dehidrasi pada waktu pagi. Ini membantu kulit Dayang supaya lembab dan segar sepanjang hari di sekolah
Antara amalan Dayang sepanjang berpuasa. Kadang itu, sempat lagi buat masker waktu malam selepas solat isyak. Bukan apa, nak comel kena jaga kulit kan supaya kita berkeyakinan nak mengajar. Tak lekang mata budak budak tengok kita depan kelas, iya dok?

Comments

  1. Terima kasih tips ni. Jaga muka masa puasa, raya boleh cantik-cantik.

    ReplyDelete
  2. Betul masa puasa ni kulit kering juga. Mujur vit c dan vit e bantu moistkan kulit. Air pun sangat membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue....saya lebihkan buah terutama bila berbuka

      Delete
  3. tips yang membantu..Takdelah kulit kering sangat sepanjang berpuasa ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya sis...kadang kulit kat tepi bibir merekah dan berdarah....kenalah kali nie beringat

      Delete
  4. Betul tu sis.. Minum air yang cukup, pakai losyen dan amalkan pengambilan vitamin c amat membantu untuk mengatasi kulit kering 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis.....boleh juga detox supaya sistem penghadaman saya makin baik

      Delete
  5. Betul...bulan puasa memang kulit rasa kering dr biasa....tha ks tipsnya

    ReplyDelete
  6. Info yang sangat bermanfaat bukan ja utk mereka berpuasa tetapi juga utk orang macam saya yang kadang2 jarang minum air😅

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts