Tuesday, 30 May 2017

Masalah gastrik ketika berpuasa

May 30, 2017 0 Comments

++++++++++++++++++++++++

Elak gastrik dengan cara

1. Berbuka secara ringan

Kadangkala, sakit perut sewaktu berpuasa bukan disebabkan gastrik, tetapi tabiat makan seseorang apabila berbuka. Pesakit harus makan sedikit demi sedikit secara berperingkat-peringkat apabila berbuka supaya perut yang sehari berehat tidak “terkejut”.

Sebaiknya berbuka dengan makanan yang ringan seperti kurma, air kosong, buah-buahan atau sup rendah lemak. Berehat seketika dengan menunaikan solat Maghrib, kemudian bolehlah mengambil makanan lebih berat.
.
2. Tidak berbuka terlalu berat

Apabila waktu berbuka, ramai yang memulakan suapan dengan makanan berat dan bersifat kompleks yang boleh menyebabkan masalah ketidakhadaman. Karbohidrat daripada nasi putih cepat ditukarkan ke bentuk gula (tenaga).

Jika mahu makan nasi putih, pastikan kuantitinya sama banyak dengan sayur yang berfungsi sebagai penapis untuk melambatkan proses penukaran karbohidrat ke gula.
.
3. Makan makanan yang mengandungi sulfur

Ramai beranggapan serangan gastrik lebih kerap berlaku pada Ramadan kerana apabila tiada makanan, tahap keasidan dalam perut bertambah.

Anggapan ini kurang tepat kerana apabila berpuasa, keseluruhan sistem penghadaman kita berehat, bermakna rembesan asid hidroklorik dalam perut akan menurun. Jadi seharusnya tidak timbul masalah sakit atau senak akibat keasidan perut yang tinggi.

Seeloknya banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi sulfur seperti brokoli, kubis dan bawang putih.
.
4. Elak minum minuman berkafein ketika berbuka

Elakkan dari minum minuman berkafein ketika berbuka contohnya seperti kopi, teh atau nescafe. Ini kerana ia mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif.

Bagaimanapun ia boleh diambil selepas solat terawih bukannya ketika berbuka
.
5. Elak makanan tinggi lemak

Elakkan makan makanan kompleks dan mendatangkan kerengsaan pada perut seperti makanan berlemak, pedas, masam, berempah, berminyak dan bergoreng.

Ia akan menjejaskan kelancaran sistem pencernaan dan tidak hairanlah ramai mengadu sakit perut selepas berbuka. Seeloknya ambilah lauk atau juadah berbuka puasa yang rendah lemak.
.
6. Makan secara sederhana

Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya, jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa lemah.

Makan secara sederhana, secukupnya dengan melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sebaik-baiknya, berhenti makan sebelum kenyang.
.
7. Suplemen Untuk Bantu Penghidap Gastrik Ketika Berpuasa

Bagi anda yang menghidap gastrik, usah risau dan gelisah untuk menghadapi bulan Ramadhan Al Mubarak. Alternatif pemakanan suplemen juga dapat membantu penghidap gastrik.

Di Shaklee, suplemen berikut dapat membantu anda mengurangkan komplikasi gastrik yang teruk dan memberi tenaga ketika berpuasa:

#Ostematrix – Mengandungi kalsium yang akan membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati. Kekurangan kalsium di dalam tubuh juga boleh menyumbang kepada terjadinya gastrik.

#Peppermint-Ginger Plus – Membantu memberi kelegaan dan rasa tidak selesa akibat masalah penghadaman dan mengurangkan masalah angin dalam perut.

#ESP Soy Protein – adalah protein yang membantu pesakit gastrik  berasa kenyang dan bertenaga lebih lama. Selain itu, ia sangat diperlukan untuk pemulihan luka di dalam perut dengan menggantikan tisu di dinding perut yang telah rosak akibat keradangan oleh asid.

cc Noorsyawani Zulkifli

Sebarang pertanyaan, boleh berhubung dengan Dayang ya

Dayang
Pengedar Shaklee Papar / Sabah
010 318 9844

Sunday, 28 May 2017

DIEJEK KURUS SEKARANG COMEL

May 28, 2017 0 Comments

Saya seorang yang bukan pemakan sangat. Tengok jenis juga. Kadang setakat nasi putih dengan singgang ikan 🐟 tongkol, wah!! boleh tambah 2pinggan juga lah

Tapi masih juga saya kurus. Doktor pernah kata, mungkin saya ada masalah penyerapan nutrisi kurang. Apa taknya, siap jer makan, mesti mahu ke tandas, membuang balik. Kadang sampai dua kali

Akhirnya saya ambil keputusan, kena cari suplemen yang boleh serap nutrisi baik punya

Mula-mula ada satu produk saya consume masa bujang. Sangat baik untuk perut saya. Kena ambil selepas makan. Hasilnya saya kurang gastrik dan  ke tandas. Lepas tue saya tinggalkan bila dah ok

Bertahun berlalu, baru saya kembali cari suplemen tue. Dari berat hanya 25kg jak walaupun sudah berusia 30 tahun, saya mula consume balik suplemen tue. Kali ini ambil fullset untuk gastrik sebab sakit perut balik dan selera makan kurang

Mengejutkan, sekarang saya 37tahun dan berat saya ideal 45 ⬆. Dulu selalu diejek kurus. Alhamdulillah

TERIMA KASIH ESP DAN VITB SHAKLEE

Friday, 12 May 2017

VIVIX ~ SIAPA YANG MEMERLUKANNYA??

May 12, 2017 0 Comments

Hai semua

Hari ini secara ringkasnya mahu buat entry tentang siapa yang perlukan vivix

Secara amnya vivix ini sesuai kepada semua peringkat usia, tak kira lelaki atau perempuan

Nowadays, makin ramai orang memilih untuk mengambil vivix yang mana mampu merawat sel-sel bermasalah ke peringkat selular

Malah vivix amat sesuai kepada

🌹 Diabetes
🌹 Pesakit Jantung
🌹 Gout
🌹 Kanser
🌹 Stroke
🌹 Ibu Berpantang / Menyusu
🌹 Perokok Tegar
🌹 Awet Muda

Hah!!!! Awet muda tue yang Dayang suka sangat dengan vivix

Umur 40 tapi orang masih sangka baru nak 35tahun

Amboiiiiii.....vivix tangguh bilangan usia jer tapi usia tetap 40tahun

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah

Dayang
Pengedar Shaklee Papar / Sabah
Pengguna Tegar Shaklee / Vivix
010.318.9844

Thursday, 11 May 2017

VIVIX dan KANDUNGAN AJAIBNYA

May 11, 2017 0 Comments

Vivix & Resveratrol Untuk Penyakit Kencing Manis?
+++++++++++++++++++++++++++++++++

.
Terdapat 6 cara resveratrol membantu pesakit diabetes / kencing manis:
.
1. Badan kita akan lebih sensitif dengan hormon insulin. Jadi bagus untuk pesakit diabetis
.
Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes/kencing manis.
.
Jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh memberhentikan diabetes/kencing manis.
.
Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah.
.
Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula dalam darah.
.

2. Membantu badan kita  mengaktifkan enzim berkuasa di dalam tubuh.
.
Berita baik untuk penghidap kencing manis
.
Badan kita mampu mencegah atau menyembuhkan diabetes / kencing manis, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1.
.
Enzim ini mestilah diaktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan enzim.
.

3. Bantu badan kita mengekalkan bacaan gula dalam darah yang sihat.
.
Karbohidrat yang dicerna dalam badan kita akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga.
.
Pengambilan karbohidrat yang tinggi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat apabila tidak digunakan sepenuhnya
.
Dengan Vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan

Melambatkan pencernaan.
Melambatkan penyerapan karbohidrat dalam darah
Mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menyebabkan kencing manis.

.

4. Memperlahankan / mengurangkan sindrom kerintangan insulin (Metabolic Syndrome)
.
Vivix adalah tonik antioksidan berkuasa melindungi dan membaiki sel yang rosak.
.
Pengambilan vivix secara konsisten sangat bermanfaat dalam mengurangkan Metabolic Syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.
.

5. Membantu mengurangkan risiko kerosakan mata, & penyembuhan luka yang lebih cepat.
.
Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix membantu dalam

Membaiki penglihatan
Menyembuhkan luka dengan segera.
.
Karot Ungu yang terdapat di dalam Vivix juga kaya dengan Vitamin A yang sangat tinggi antioksida yang sangat baik untuk kesihatan mata.
.

6. Mencegah pembentukan protein AGE
.
Protein AGE (advanced glycation end products) terhasil daripada protein dan gula berlebihan dalam badan.
.
Ia boleh menyebabkan atherosclerotic, sel mati dan komplikasi penyakit kencing manis.
.
Salah satu dari mekanisma anti-penuaan Vivix adalah dengan memperlahankan pembentukan protein AGE ini.

.
.

1botol vivix = RM475 free pos

Dayang
Pengedar Shaklee Papar / Sabah
📲010.318.9844

Friday, 5 May 2017

KENAPA PERLU ADA SUPLEMEN???

May 05, 2017 0 Comments

Apa itu suplemen??

Eeeerrrrmmmmm Kebanyakan kita nie, kalo sebut pasal suplemen, mesti beranggapan bahawa suplemen itu tak baik, suplemen ini bahaya...Malah ada yang mengatakan suplemen nie khusus untuk orang sakit saja...Jadi, mereka yang sihat tak perlu kah???

Okey....tinggalkan dulu persoalan tentang siapa yang perlu suplemen....Mari kita cerita sedikit tentang APA ITU SUPLEMEN???

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Suplemen adalah nutrisi tambahan untuk tubuh atau dapat dikatakan sebagai NUTRISI PELENGKAP BUKAN UTAMA

Tubuh memerlukan nutrisi utama dari makanan sebenar yang setiap hari kita ambil seperti nasi putih, gandum sebagai sumber Karbohidrat ; daging, telur sebagai sumber Protein ; kekacang sebagai sumber lemak dan sayuran sebagai sumber serat

Namun ternyata sumber nutrisi yang kita konsume sehari-hari tidak mencukupi seperti sumber Protein. Oleh itu, kita memerlukan tambahan nutrisi untuk memenuhi keperluan Protein dalam badan

Definisi suplemen dalam pandangan orang awam adalah jenis ubat-ubatan kesihatan, herbal dan lain-lain. Akan tetapi, suplemen makanan adalah produk yang digunakan untuk melengkapi makanan yang mengandungi 1 atau lebih bahan makanan seperti vitamin, mineral atau bahan yang berasal dari tumbuhan, asid amino atau bahan yang meningkatkan julat keperluan gizi atau konsentrat, esktrak atau kombinasi daripada beberapa bahan. Jadi ada perbezaan di antara ubat dan suplemen makanan

=================================

Itu sebabnya, saya lebih syorkan kita lebih utamakan suplemen atau makanan tambahan berbanding ubat-ubatan

Jom hidup secara sihat

Dayang
Pengguna Suplemen Shaklee
Pengedar Shaklee Papar / Sabah

Tuesday, 2 May 2017

SIRAP SUPERB KESIHATAN MANTAP - VIVIX

May 02, 2017 0 Comments

Hai semua...Assalamualaikum....

Mahu cerita nie tahu...

Tahun lalu....pergelangan kaki saya terseliuh....hahahah yang lucunya.....saya terseliuh ketika pakai selipar

oh maigad!!! makai selipar pun boleh seliuh.....heheheh tulang makin slowly hilang kalsium kot heheheh

huhuhu tiap kali solat...terasa sakit....tapi tak bengkak....sakit dari dalam....kolagen kurang juga kot huhuhu usia makin tuha nie makin-makinlaaaaah berkurang semua

Bulan Dis 2016 giliran saya dapat VIVIX....1st attempted.....memang power giller rasa anggur muscadine nie....fuh!!! rasa bertuah sangat dapat rasa

Alhamdulillah....bulan Jan 2017....kaki dah tak sakit....lutut pun dan hilang denyut2.....yang gembiranya nak kabar nie kat uolls.....my senggugut dah tak da yeeeeeay.....

WHAT A HACK

Bestnyeeeee jumpa superduper VIVIX nie

eeeemmmmm nak tak pengalaman cam saya

Dayang
www.wasap.my/60103189844
Pengedar Shaklee Papar / Sabah
(twinpek kalo nak share ngan saya ok jak)

Monday, 1 May 2017

Sustained Release Vita C Plus

May 01, 2017 0 Comments

Hai semua....Assalamualaikum.....Selamat pagi Rabu

Hari ini Dayang berpuasa sunat, sepatutnya kelmarin

Oleh kerana dek kelupaan yang sangat heheheheh tak jadi puasa walaupun dah niat

Okey...okey....entry yang seterusnya tentang SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS

Antara vitamin yang terHANGAT dipasaran dan LAKU KERAS dekat dunia nie.....cheeeewah!!!!

Sebut saja pasal Vitamin C nie, semua orang tahu, tak kira lelaki atau perempuan, pengamal kecantikan atau kesihatan, pasti takkan melepaskan peluang ambil vitamin nie untuk pelbagai kegunaan

APA ITU SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS????

♥ VitC diekstrak daripada kanji jagung yangmana dihasilkan supaya molekulnya sama seperti yang terdapat dalam buah sitrus atau oren secara semulajadi

♥ Ia mengandungi bahan semulajadi seperti bioflavonoid, hesperidin dan serbuk rose hips untuk meningkatkan keberkesanan fungsi vitc tersebut

Sistem pelepasan 1 1/2 buah oren bagi setiap jam untuk selama 5jam.

APA KELEBIHAN DAN MANFAAT SR VITAC PLUS???

♥ Membantu merangsang pembentukan kolagen

♥ Membantu mencegah gusi berdarah, lebam kulit, kulit kering, ruam dan kulit kasar

♥ Memulihkan luka dengan cepat

♥ Meningkatkan sistem imunisasi badan

♥ Mengurangkan selsema

♥ Mengurangkan kolestrol dalam badan

♥ Membantu melawan sel-sel kanser

♥ Memperbaiki insomnia dan stress

Best kan....kan

Sebotol ada 180biji, boleh tahan hingga 3 4 bulan....best kan...kan

Dayang
Pengedar Shaklee Papar / Sabah
www.wasap.my/60103189844


Bestnya Jadi Ahli Shaklee

May 01, 2017 0 Comments

Hai semua......Assalamualaikum

Best kan makan Vitamin Shaklee

Mahu tahu tak bahawa Shaklee nie dah bertapak di dunia selama lebih 60 tahun dalam kajian saintis....waaaaaaah!!! 😃😃😃

Maknanya vitamin yang kita makan tue bertahun2 punya kajian lah kan waaaaaah patut best jak nak telan

Sebut tentang Shaklee, mesti ramai yang kata mahal kan

Meh sini Dayang nak bagitahu kejap

Untuk menikmati vitamin SUPERB BAIK nie, Dayang suka sarankan join jadi MEMBER 😊😊😊

Sebaaaaab...ada beberapa kebaikan dan faedah yang kita akan dapati, antaranya ;

💕 Join saja ahli, harga dah memang jimat 10-20%

💕 Dapat perkongsian cara makan dari mereka yang berpengalaman dalam nutrisi

💕 Support group yang boleh bantu cara makan dan lain-lain

💕 Kalo ada yang nak bisnes Shaklee, boleh kumpul point dan dapat cash bonus....Part nie best...tiap bulan rasa ber"duit"

💕 Lastly, boleh jer untuk makan sendiri vitamin-vitamin tue....at least sihat gebu dan cantik 😆😆😆😆

Nak daftar? boleh jer dengan Dayang, sekali dengan cara pemakanan secara percuma tahu heheheheh

Ooooops! lupa mahu bagitahu....jadi ahli, kalo ada yang mahu beli vitamin dekat kita, takpayah mahu jauh-jauh jalan, buka online shaklee2u.com, klik item yang dimahu, kemudian transfer duit, siaaaaap....tak payah simpan stok tahu😥😥😥😥😥

Dayang
Pengedar Shaklee Papar / Sabah
www.wasap.my/60103189844

Follow Us @u.shine.im.queen